Redegjørelse fra konsernsjefen

Året 2011 ble nok et godt år for SpareBank 1 SMN. Et konsernresultat før skatt på 1279 millioner kroner, stabil utvikling i bankens kjernevirksomhet og god vekst i markedsandeler bekrefter bankens solide posisjon. Banken er bedre rustet enn noensinne til å møte våre kunders forventninger og behov.

2011 har vært preget av gjeldsutfordringene i en rekke europeiske stater, mens Norge tydeligere enn på lenge har fremstått som annerledeslandet. Mens finansuroen ryster euroområdet, er Norge relativt uberørt. Boligmarkedet setter stadig nye rekorder, oljeprisen holder seg på et høyt nivå og arbeidsledigheten er meget lav.  Bankens markedsområde, som er Trøndelag og Nordvestlandet, har i meget liten grad vært påvirket av den internasjonale uroen. Både husholdninger og bedrifter fremstår robuste. Dette i kombinasjon med at våre dyktige medarbeidere utfører solid bankhåndverk har resultert i at SpareBank 1 SMN har tilbakelagt et nytt godt år.

Fjorårets overskudd på 1024 millioner kroner er historisk godt, og to millioner kroner bedre enn året før. Avkastningen på egenkapitalen ble 12,8 prosent (14,6 prosent).  Årsregnskapet er preget av veldrevet kjernevirksomhet, positiv inntektsutvikling, lave tap, høy avkastning på finansielle eiendeler, god soliditet, meget god utlånsvekst i privatmarkedet samt høy innskuddsvekst fra både husholdninger og bedrifter.

Lønnsom vekst

SpareBank 1 SMN  søker å oppnå god vekst innenfor prioriterte områder. Banken har lyktes godt både i privatmarkedet og i bedriftsmarkedet. Dette skyldes i stor grad bankens ”is i magen”-strategi, vedtatt i september 2008, og som i praksis betydde at vi opprettholdt en normal utlånsaktivitet i en periode der de fleste bankene innførte utlånsbegrensninger. Høsten 2011 valgte styret å videreføre denne strategien.

Banken opplevde god kundetilgang også i 2011, med netto vekst på 3600 nye privatkunder og 600 nye bedriftskunder. Vi har gjennom fjoråret styrket vår markedslederposisjon i Trøndelag og på Nordvestlandet. Dette er vi særlig godt fornøyd med da vår hovedkonkurrent  i 2011 har satset mer enn noensinne på å utfordre våre posisjon som desidert ledende bank for næringslivet, offentlig sektor og privatkunder. Det vil de ikke lykkes med.

Mange nye kunder i kombinasjon med god kundeoppfølging og salg sikrer best bankens  økonomiske fundament. Dette er kombinert med bankens høye oppmerksomhet på risikostyring.  Bankens lave mislighold og tap bekrefter vårt gode kreditthåndtverk. Kontinuerlig forbedring av bankens ICAAP samt gode prosesser knyttet til bankens nært forestående søknad om IRB avansert, vil over tid forsterke arbeidet med risikostyring både innen kredittområdet og på alle andre relevante områder.

Pengemarkedsfinansiering

Også i 2011 har vi viet stor oppmerksomhet på å opprettholde tilgang til pengemarkedsfinansiering. Gjeldskrisen i Europa og de utfordringer dette har medført for det internasjonale bank- og finanssystemet, har ført til at det i  perioder har vært liten tilgang til ordinær seniorfinansiering samt at prisene har økt sterkt gjennom året. Vi opplever ikke at vår bank har vanskeligere tilgang eller høyere pris på sin finansiering enn våre konkurrenter  Vår viktigste finansieringskilde er fortsatt ordinære innskudd. Der har vi i 2011 bedret bankens konkurransekraft og opplevd en meget god innskuddsvekst.

SpareBank 1 Boligkreditt er en viktig finansieringskilde, og vi hadde per utgangen av 2011 overført boliglån for 22 milliarder kroner til SpareBank 1 Boligkreditt. Vi har fortsatt et betydelig potensial for ytterligere overføring, slik at dette også i 2012 vil fremstå som en av våre viktigste finansieringskilder. Også i markedet for obligasjoner med fortrinnsrett har prisen økt. De økte kostnadene til pengemarkedsfinansiering både for banken direkte og via boligkreditt innvarsler økte marginer både for boliglån og for lån til næringslivet i 2012.

Styret har stadfestet bankens konservative likviditetsstrategi og vi hadde per utgangen av 2011 en likviditetsreserve, inklusiv SpareBank 1 Boligkreditt, som er tilstrekkelig til at banken kan opprettholde ordinær drift i mer enn 17 måneder. Minimumskravet i henhold til likviditetsstrategien er 12 måneder.

Sterk allianse

SpareBank 1-alliansen har også i 2011 vist en tilfredsstillende utvikling. Resultatene i SpareBank 1 Gruppens selskaper er svakere i forhold til i 2010. Det skyldes hovedsakelig negativ børsutvikling samt økt antall storskader som har gitt svake resultater i skadeselskapet. Alle produktselskapene har i 2011 opplevd forbedret salg. Samarbeidet innad i alliansen er meget godt.

Det skjer strukturelle tilpasninger, og i 2011 har vi sett fusjoner mellom banker i alliansen og en mindre sparebank har valgt å fusjonere med en bank utenfor alliansen. Samtidig har flere Terra-banker fusjonert med Samspar-banker og dermed styrket Samspar som alliansepartner. SpareBank 1 SMN fikk mot slutten av året fornyet tillit fra Samspar som valgte å forlenge sin engrosbankavtale med banken.

Vi er meget godt fornøyd med vår posisjon som alliansedeltager, og gjør det som er nødvendig for til enhver tid å styrke bankens relasjon til SpareBank 1 Gruppen og alliansebankene.

Etablering av Sparebankstiftelsen SpareBank 1 SMN

Representantskapet vedtok i mai 2011 å etablere en sparebankstiftelse ved navn Sparebankstiftelsen SpareBank 1 SMN. Stiftelsen har som formål å sikre langsiktig eierskap i SpareBank 1 SMN gjennom deltakelse i rettede emisjoner. Stiftelsen skal etter vedtak i representantskapet tildeles deler av avsetning til gaver til allmennyttige formål. Det er vår vurdering at denne modellen best sikrer bankens langsiktige overlevelse som selvstendig, regional sparebank ved at deler av verdiskapningen som henføres til grunnfondet, kan reinvesteres i banken. Med denne politikken for gavetildelinger vil banken i gode tider samtidig kunne opprettholde bidrag til samfunnsutvikling gjennom allmennyttige gaver på et nivå som anses tilstrekkelig for å ivareta vårt samfunnsansvar på en god måte. Også stiftelsen skal over tid ha mulighet til gaveutdelinger, men det ansees utvilsomt best at denne funksjonen ivaretas av banken og sees i sammenheng med bankens ordinære forretningsutvikling.

Styrker egenkapitalen

I skrivende stund har styret offentliggjort sitt forslag om å gjennomføre en egenkapitalutvidelse på inntil 1010 millioner kroner. Dette er resultat av styrets strategidrøftelser gjennom 2011, og møter markedets generelle forventninger til økt egenkapital i finanssektoren.

Dette vil gjøres gjennom en garantert fortrinnsrettsemisjon mot eksisterende egenkapitalbeviseiere på inntil 750 millioner kroner, en rettet emisjon på inntil 60 millioner kroner mot ansatte i konsernet samt styremedlemmer i banken og en rettet emisjon i hovedsak mot Sparebankstiftelsen SpareBank 1 SMN på inntil 200 millioner kroner.

Banken ønsker gjennom emisjonsforslagene å styrke kjernekapitalen og det finansielle grunnlaget for lønnsom vekst og utnyttelse av forretningsmuligheter i markedsområdet. I tråd med bankens strategi ved etableringen av Sparebankstiftelsen SpareBank 1 SMN gjennomføres det en rettet emisjon mot stiftelsen. Stiftelsen har fått tilført midler dels gjennom årsoppgjøret for 2010 og dels ved at en ubenyttet gaveavsetning på 110 millioner kroner fra tidligere år overføres stiftelsen.

SpareBank 1 SMNs mål er en kjernekapitaldekning på 11 prosent, stigende til 12 prosent innen 2015. Dette målet ble fastsatt høsten 2011. Gjennom de planlagte emisjonene vil kjernekapitaldekningen øke til inntil 11,6 prosent, og banken vil ha en ren kjernekapital på 10,1 prosent.

Viktigste ressurs

Vi fokuserer i økende grad på kompetanseøkning, og utvikling av medarbeidere og organisasjonen blir stadig viktigere. Våre ansatte er bankens aller viktigste ressurs, og uten deres innsats og gode samhandling ville ikke fjorårets rekordresultat vært mulig.

For å sikre trivsel og utvikling både av fagkompetanse og den enkelte medarbeiders evne til å ivareta kunderelasjonene på en førsteklasses måte, arbeider vi med kontinuerlig forbedring, helsebringende tiltak gjennom programmet ”Bedre form” samt utdanning av autoriserte finans- og forsikringsrådgivere.

Styret har i 2011 vedtatt en ny strategi for perioden 2012 til 2015. Strategien er gitt navnet Best på kundeopplevelser. Vi vil gjennomføre en rekke tiltak for å sikre sterk oppmerksomhet på kundeopplevelsene i vårt salgs- og rådgivningsarbeid. Bankens verdiskapning skjer i interaksjon mellom bankrådgiver og kunde. Sterkere fokus på denne interaksjonsprosessen samt alle leveranser til kunderådgiver tror vi vil forbedre verdiskapning samt kundetilfredshet og -preferanse over tid. Med det vil banken befeste sin posisjon og sikre god lønnsomhet i lang tid fremover.

Administrativt blir strategiprosjektet fulgt opp ved at Wenche Seljeseth er rekruttert til bankens konsernledelse med viktigste oppgave å lede dette programmet. Et viktig element vil være å innføre kontinuerlig forbedring av samtlige prosesser i konsernet, dette for å bedre opplevelsen for bankens kunder og for å øke konsernets kostnadseffektivitet.

Avsluttende kommentar

I SpareBank 1 SMN ønsker vi å skape varige verdier for kunder, eiere, ansatte og samfunnet. Vi har lagt et godt år bak oss. Banken har fått en solid markedsposisjon og SpareBank 1-alliansen er velfungerende.

Vår visjon er å være den anbefalte banken. Vår ambisjon er å kunne befeste vår posisjon som annerledes. Annerledes i den forstand at vi ikke ønsker å bli oppfattet som en hvilken som helst bank, men som en bank som betyr noe mer for bedrifter og folk flest i Trøndelag og på Nordvestlandet. Våre midler for å nå opp til denne ambisjonen er først og fremst dyktige medarbeidere, god løpende inntjening og sterk soliditet som muliggjør en ansvarlig bankdrift. Med ansvarlig bankdrift mener vi en yrkesutøvelse av bankfaget der vi også evner å ta hensyn til den samfunnsrollen vi som stor og ledende formidler av kapital, forvalter av sparepenger og distributør av viktige spare- og forsikringsprodukter skal ha i vårt markedsområde. Vi ønsker å strekke oss litt lenger når viktige bedrifter har utfordringer vi tror vi kan bidra til å løse, likedan når viktige samfunnsprosjekt skal gjennomføres.

Vi vil dessuten bidra med midler slik at våre barn får optimale oppvekstvilkår og våre ungdommer får trygge rammer og et bredt utvalg av idretts- og kulturtilbud, og vi ønsker å bidra til at nye bedrifter vokser frem. Vi er aktiv støttespiller til de fleste store kulturbegivenheter i hele markedsområdet og opplevere bankens støtte som viktig og nødvendig for å sikre bolyst i vår region. På den måten tror vi at vi også sikrer bankens fremtid som sterk, ledende og lønnsom til glede for ansatte, eiere, samfunnet og våre kunder.

Derfor tror vi at SpareBank 1 SMN vil klare seg godt og oppleve fremgang i 2012 og årene som kommer.

 

  • Konsernsjef Finn Haugan
    Konsernsjef Finn Haugan
© SpareBank 1 SMN