Samfunnsansvar (CSR)

Som stor regional bank lever SpareBank 1 SMN i skjebnefelleskap med regionen. Helt siden stiftelsen av banken i 1823 har videreutvikling av samfunnet vi lever i stått sentralt i våre valg og disponeringer. Med lokal kunnskap og nærhet til kundene gjør vi vurderinger som i tillegg til økonomi og risiko baserer seg på et samfunnsperspektiv, og hvor vi arbeider tett med kunder og lokalsamfunn for å utvikle gode virksomheter og gode levevilkår.

Arbeidet med samfunnsspørsmål er integrert i vårt løpende planarbeid. Slik sikrer vi at etikk, miljø og viktige samfunnsspørsmål til en hver tid står på dagsorden Gjennom bankens gavefond har vi i en årrekke tilbakeført midler til regionen vi er en del av. Vi kan nevne stipendier til talenter innen kunst og idrett, støtte til lokale lag og organisasjoner, trivselstiltak i nærmiljøer og bidrag til næringsutvikling i Trøndelag og på Nordvestlandet.

For utviklingen av regionen er det viktig med et aktivt samarbeid mellom forskning, utvikling, utdanning og næringsliv. SpareBank 1 SMN bruker hvert år betydelige ressurser på å stimulere til nyskaping samt å koble industri, næringsliv og kunnskap. Samarbeidet med NTNU og Sintef i Trondheim, iKuben i Molde og Høgskolen i Ålesund er sentralt i dette arbeidet.

Den tredelte bunnlinje

Solid bankdrift skaper fundament for samfunnsansvarlig utvikling. Vi har som grunnlag for vårt arbeid søkt å finne en balanse mellom økonomi, samfunn og miljø. Under hvert tema har vi definert nøkkelområder vi har spesiell oppmerksomhet på og der det er utviklet spesifikke tiltak for hvert område.

Samfunnsansvar

 

Status 2007 – 2011

    2007 2008 2009 2010 2011
Strategi/ økonomi Konsernstrategi Etablert Oppdatert Videreført Videreført Videreført 
Utvikle CSR-strategi I/T Etablert Videreført Videreført Videreført
Resultat før skatt (mill) 1.045 778 1.147 1.282 1.279 
Forvaltningskapital (mill) 71.503 84.670 84.541 97.992 101.455 
Egenkapitalavkastning 18,9 % 11,9 % 16,2 % 14,6 % 12,8 %
Kjernekapitaldekning 8,40 % 8,10 % 10,40 % 10,90 % 10,43 % 
Antall utstedte egenkapitalbevis (mill) 53,98 57,9 69,43 94,9 94,9
Børskurs per 31.12 72,25 22,85 49,02 54,00 39,30 
Børsverdi (mill) per 31.12. 3.900 1.750 3.749 5.124 3.731 
Direkte avkastning 8,29 % 5,10 % 4,60 % 5,6 % 5,1 %
Antall eiere 9.111 9.123 9.500 9.654  9.532
Kjennskap på minst 90 % til bankens etiske regelverk 96 % 96 % 96 % 96 % 96 %
Samfunn/ sosiale forhold Antall årsverk 746 775 805 793 794
Sykefravær 3,57 % 3,84 % 4,22 % 4,00 % 4,00 %
Andel kvinner 48,5 % 51,5 % 51,5 % 51,0 % 52,0 %
Andel kvinner i ledende stillinger 22 % 26 % 28 % 28 % 27 %
Gjennomsnittsalder 44,5 år 45 år 45 år 46 år 45,5
Ansattes tilfredshet (ATI) 75 75 75 I/T 715*
Avtale om inkluderende arbeidsliv Etablert Videreført Videreført Videreført Videreført
Strategi for livsfasepolitikk Etablert Videreført Videreutviklet Videreutviklet Videreført
Program for lederutvikling Etablert Videreført Videreført Videreført Videreført
Antall kontorer 58 56 56 54 54
Antall kunder 191.000 192.000 194.000 194.500 196.500
Andel nettbankkunder 52 % 54 % 57 % 73 % 81 %
Andel elektroniske regningsbetalinger 90 % 91 % 92 % 99 % 99 %
Andel tildelt kultur 12 % 22 % 24 % 22 % 24 %
Andel tildelt idrett 12 % 16 % 20 % 23 % 23 %
Andel tildelt humanitært arbeid 5 % 6 % 4 % 6 % 6 %
Andel tildelt næringsutvikling 66 % 56 % 52 % 43 % 38 %
Miljø Innkjøp av papir (tonn) ** 40,4 46,5 35,9 39,1 35,7
Energiforbruk (kwh) *** I/T 6.193.000 6.580.000 7.004.400 6.900.500
Antall flyreiser **** 4.324 3.984 3.585   3.816 3.910
Returordning av teknologisk avfall (tonn) ***** 6,10 5,30 2,90  3,43  3,40
Kildesortering Etablert Videreført Vidererført Videreført Videreført
Returordning skrivere og tonere Etablert Videreført Videreført Videreført Videreført
Antall videokonferanserom 2 3 6 6 8
Strategi/handlingsplan for energi og miljø i nytt hovedkontor Etablert Videreført Viderført  Videreført    Viderført
Antall kontor sertifisert som Miljøfyrtårn I/T I/T 1 1 2
* Nytt system for organisasjonsanalyse fra 2011
** Reduksjon fra 2010 til 2011 på ca. 3,4 tonn spesielt på grunn av overgangen til secure print og mindre bruk av vanlige brev til elektronisk kommunikasjon
*** Reduksjon i 2011 skyldes et helt driftsår i nytt lavenergibygg
**** Økning skyldes økt reiseaktivitetet i forbindelse med aktiviteter på kundeområdet og økning i bankens størrelse
***** Mengden skyldes anskaffelse av nye pc'er i 2010 og avhending ultimo 2010 og primo 2011 

Miljø

Konsernet gjennomfører stadig tiltak som skal bidra til å redusere forbruk av strøm, papir og andre ressurser samt sikre at ressurskrevende reisevirksomhet begrenses. Håndtering av teknologisk avfall og innkjøp av miljøvennlige løsninger har også høy oppmerksomhet. Banken arbeider kontinuerlig for å sikre riktige innkjøp av teknologisk utstyr der vi legger energi og miljøkrav inn som spesifikke vurderingskriterier.

Alt teknologisk utstyr håndteres som spesialavfall noe som sikrer en miljøriktig håndtering av utstyret.  Det ble i 2011 returnert 3,40 tonn med teknologisk avfall mot 3,43 tonn i 2000.  Økt bruk av elektronisk kommunikasjon samt innføring av nye printløsninger har redusert papirforbruket fra 39,1 tonn i 2010 til 35,7 tonn i 2011.

Bruk av teknologiske løsninger øker, noe som stiller større krav til sikkerhet og personvern. Følgende tiltak gjennomføres for å sikre fokus og kompetanse på sikkerhet:

  • jevnlig interne kurs i sikkerhet
  • gjennomført nasjonale sikkerhetsøvelser (katastrofeøvelser)
  • gratis programvare for sikkerhet til våre kunder
  • opplæring av eldre brukere for sikker bruk av nettbank og hvordan de kan bli mer selvhjulpne bankkunder

SpareBank 1 SMN foretok 3910 reiser i løpet av 2011 mot 3816 reiser i 2010. Økt kundeaktivitet samt bankens engasjement i utvalg og prosjekter i regi av SpareBank 1-alliansen er sentrale årsaker til høy reiseaktivitet. Tiltak for å redusere antall flyreiser er økt bruk av videokonferanser, telefonkonferanser og digitale verktøy for samhandling og kunnskapsdeling.

Meget lavt energiforbruk i nytt hovedkontor

SpareBank 1 SMN flyttet inn i nytt hovedkontor i Trondheim høsten 2010. Vår målsetning for energi var ambisiøs med et mål på 85 kWh per kvm for den nye kontordelen. Målsetningen ble med god margin oppfylt allerede første driftsår. Målinger viser at energibruken ligger under 60 kWh per kvm, noe som også er langt under myndighetskravene på 150 kWh per kvm. Ingen andre kontorbygg i Norge kan vise til slike resultater. Sammenlignet med forbruket i det gamle bankbygget som lå over 500 kWh per kvm er innsparing på driftskostnadene betydelige. Årsakene til det lave energiforbruket er mange og sammensatte, men de viktigste enkeltfaktorene er:

  • en godt isolert og tett bygningskropp
  • et svært energieffektivt ventilasjonssystem
  • et sofistikert styrings- og driftoppfølgingssystem
  • organisering av arbeidsplassen og oppfølging fra byggets brukere

Miljøfyrtårn

SpareBank 1 SMN har valgt sertifisering via Miljøfyrtårn, en nasjonal sertifiseringsordning rettet mot privat og offentlig sektor. Ved utgangen av 2011 er hovedkontoret i Trondheim og kontoret i Ålesund sertifisert. Dette innebærer at kontor hvor ca. 450 ansatte har sitt daglige virke, er sertifisert innen områdene arbeidsmiljø, innkjøp/materialbruk, energi, transport, avfall, utslipp og estetikk. I 2012 vil kontorene i Stjørdal, Levanger, Steinkjer og Namsos bli sertifisert, samtidig som vi starter arbeidet med sertifisering av Molde og Verdal.

Etikk

Konsernets virksomhet er avhengig av tillit fra kunder, offentlige myndigheter og samfunnet for øvrig. SpareBank 1 SMNs ansatte skal kjennetegnes ved at de har en høy etisk standard. Dette innebærer at hver enkelt, i enhver sammenheng der vi identifiseres med bedriften, skal vise en adferd som oppfattes som tillitvekkende, ærlig og redelig og som er i henhold til de normer, regler og lover som gjelder i samfunnet.

SpareBank 1 SMN skal gi saklig og riktig informasjon på en ærlig, redelig og åpen måte om bankens virksomhet og tjenester.

SpareBank 1 SMN har lagt opp til følgende formaliserte og gjentagende gjennomgang av bankens etiske retningslinjer overfor konsernets ansatte, og slik at dette til sammen skal utgjøre det formelle rammeverktøyet for den praktiske adferd hos samtlige av bankens ansatte:

  • de etiske retningslinjene er en del av personalhåndboken, og derav en del av ansettelsesavtalen
  • de etiske retningslinjene gjennomgås, med tilhørende eksempler for alle nyansatte
  • etikk inngår som en obligatorisk modul i bankens elektroniske læringshus og alle ansatte må bestå denne testen
  • etiske retningslinjer er en sentral del av bankens lederutviklingsprogram

Organisasjon og ansatte

SpareBank 1 SMN skal være en attraktiv og inkluderende arbeidsplass for medarbeidere i alle aldersgrupper og livsfaser. Banken legger til rette for at balansen mellom jobb, hjem og fritid oppleves som god for alle medarbeidere. Vi vil også bidra til at våre ansatte opprettholder en god helse, gjennom å stimulere til fysisk aktivitet. Hensikten med dette er en tro på at medarbeidere som har fått tilrettelagt for sine behov yter bedre til beste for seg selv og bedriften.

SpareBank 1 SMN har et forholdsvis lavt sykefravær og vi antar noe av dette kan tilskrives motiverte medarbeidere som har utfordrende og stimulerende oppgaver samtidig som mange holder seg i god fysisk form gjennom ulike former for aktivitet.

Vi har i dag en god balanse mellom kjønn og aldersgrupper. Banken arbeider med å øke andelen kvinner i ledende stillinger. Det er i dag 27 prosent kvinner i ledende stillinger (28 i 2010).

Konsernet har etablert et robust rammeverk på organisasjonsområdet:

  • personalhåndbok, HMS-håndbok, IA-avtale
  • interne avtalefestede utvalg - kontaktutvalg, ansettelsesutvalg, forhandlingsutvalg
  • etiske retningslinjer, rutine for bekymringsmeldinger, rutine for konflikthåndtering
  • lederutviklingsprogram
  • rådgiverskole og læringshus
  • rammeverk for utviklingssamtaler
  • årlig medarbeiderundersøkelse
  • nyansattesamlinger
  • livsfasepolitikk

For å fremme bedre helse, økt motivasjon og trivsel har konsernet etablert prosjektet BedreForm. Prosjektet er en målrettet satsing på å motivere ansatte til å øke sin fysiske aktivitet.

SpareBank 1 SMN Fondet

SpareBank 1 SMN Fondet legger til grunn for sitt arbeid at bankens gaver skal være allmennyttige, det vil si at all støtte skal være samfunnsnyttig og komme flest mulig til gode. Fondet vektlegger at alle tildelinger skal bidra til å bygge, støtte og utvikle landsdelen. Bankens gaver til allmennyttige formål er derfor krevende penger i den forstand at mottaker også selv må bidra til måloppnåelse av formålet. For å kunne skape nye verdier og gjøre landsdelen til et attraktivt sted å bo, benytter fondet to primærmetoder i sitt arbeid:

  • vi arbeider prosessorientert hvor personer, ideer og ressurser bringes sammen for å skape den symbiose som frembringer verdiskapning
  • vi tilfører kapital gjennom gaver til aktivitet som fremmer våre samfunnsmessige målsettinger

Vi stiller derfor de samme etiske og miljømessige krav til våre samarbeidspartnere som oss selv både før, under og etter gjennomføring av prosjekter og tiltak. I prosesser og ved tildelinger av noe omfang, etableres skriftlige avtaler for å sikre at våre samfunnsmessige krav blir etterlevd.

Næringsutvikling:

  • innovasjon og nyskaping
  • kompetanseoverføring til regionens næringsliv
  • bidra til å utvikle infrastruktur
  • utvikle entreprenørskap
  • starthjelp ved nyetableringer (såkorn- og venturekapital)

Kultur/idrett:

  • kultur-, idretts-, helse-, miljø-, etikk og humanitære formål
  • særskilt satsing mot barn og ungdom
  • bidra til å styrke regionens identitet og historiske grunnlag basert på Olavstradisjonen (Olavsarven)
  • bidra til å stimulere talenter, ungdom og ildsjeler både innenfor kultur- og idrettsområdet

SpareBank 1 SMN Fondet utbetalte i 2011 63 millioner kroner.

 

© SpareBank 1 SMN