SpareBank 1 SMN er den ledende banken i Trøndelag og på Nordvestlandet med en forvaltningskapital på 101 milliarder kroner ved utgangen av 2011. Hovedkontoret ligger i Trondheim og konsernet har ca 1150 ansatte. Som ett av seks medlemmer i SpareBank 1-alliansen er banken en del av Norges nest største finansgruppering. SpareBank 1 SMN er organisert i divisjoner for å sikre en kundefokusert og kostnadseffektiv organisasjon med respekt for at kompetansekravene i de seks divisjonene er ulike.
Divisjonene Privatmarked, Bedriftsmarked og SpareBank 1 SMN Markets fokuserer på kundetilfredshet og risikostyring foruten aktivitetsbasert salg og rådgivning. Forretningsstøtte og -utvikling vektlegger kostnadseffektive arbeidsprosesser slik at kundedivisjonene når sine mål. Finansdivisjonen sørger for overordnet beslutningsgrunnlag og risikostyring samt økonomi- og balansestyring.
Gjennom SpareBank 1-alliansen og egne datterselskap har SpareBank 1 SMN sikret seg tilgang til konkurransedyktige produkter innen finansiering, sparing, forsikring og betaling.
Fordeling av utlån
SpareBank 1 SMN har som en sentral del av strategien å være til stede gjennom ulike kontorløsninger i kommune- og administrasjonssentra i bankens naturlige nedslagsfelt. Dette i kombinasjon med tilgjengelighet hele døgnet gjennom nettbank og mobile løsninger samt kundesenter, gir banken et unikt konkurransefortrinn.
SpareBank 1 SMN er lokalisert til 54 steder i 43 kommuner. Kontorene er spredt fra Øvre Årdal i Sogn og Fjordane i sør til Bindal i Nordland i nord. Kontorene er innrettet for å betjene de ulike kundegruppene gjennom tilpassede kontorløsninger. Totalt har banken 54 rådgiverkontor med rådgivning innen alle produktområder for privatmarkedskunder. Rådgiving for bedriftsmarkedskunder tilbys på 33 av disse kontorene. Betalingstjenester ivaretas via ordinære kassetjenester og selvbetjeningsløsninger.
Privatmarked har ansvar for all aktivitet rettet mot privatkundene. Virksomheten er knyttet til privatøkonomisk rådgivning.
Privatmarked skal lykkes overfor kundene ved å styrke og videreutvikle førsteklasses produkter, kompetanse og kundebehandling.
Banken tilbyr et bredt og tidsriktig produktspekter innen finansiering, sparing, forsikring og betaling. Dette gir kundene mulighet til å dekke hele sitt finansielle behov på ett sted. På den måten blir styring og oversikt over egen økonomi enklere og tryggere.
Det å bli den anbefalte banken stiller store krav til ansatte. Banken arbeider kontinuerlig med utvikling av kunnskap, ferdigheter og gode holdninger for å imøtekomme kravene som stilles i dagens finansmarked, og for å kunne bistå våre kunder best mulig. Vi har et omfattende program for å øke kompetansen, og sikre at rådgivning skjer i henhold til lovkrav og god rådgivningsskikk.
Bankens kontaktpunkter med kundene er representert ved et stort nettverk av kontorer i hele markedsområdet og en egen direktebank. Dette gjør våre rådgivere lett tilgjengelig for kundene. Vi har i tillegg selvbetjeningsløsninger med omfattende tilgang til våre banktjenester. Aktivitet og kontakt med våre kunder er en viktig forutsetning for å møte kundenes krav og forventninger. Vi har et betydelig aktivitetsnivå hvor kundearrangement og individuelle rådgivningssamtaler er sentralt.
Faktainformasjon | 2010 | 2011 |
Utlånskapital: | 46,9 mrd | 52,1 mrd |
Innskuddskapital: | 19,1 mrd | 21,2 mrd |
Antall bankkort: | 138.143 | 144.174 |
Antall kredittkort: | 74.115 | 87.347 |
Antall nettbankkunder: | 125.132 | 133.632 |
Antall helkunder: | 182.279 | 184.825 |
Antall årsverk: | 375 | 392 |
Kunder og markedsposisjon
Banken er den ledende privatmarkedsvirksomheten i vårt markedsområde, med en sterk markedsposisjon innen alle produktområder og markedssegmenter. Tre av ti husholdninger i Trøndelag og på Nordvestlandet har banken som hovedforbindelse. Til tross for meget sterk konkurranse har banken en positiv markedsutvikling og vekst i antall kunder.
Finansiell utvikling
Privatmarked oppnådde en egenkapitalavkastning på 21,3 prosent i 2011. Resultatet ble 273 millioner kroner før skatt. Resultatet er 168 millioner kroner lavere enn i fjor, dette tilskrives i stor grad at det i 2010 ble tilbakeført avsetning knyttet til AFP.
Inntektene er 30 millioner kroner lavere enn i fjor. Utlånsmarginene var i 2011 presset av hard konkurranse og stabilt lavt rentenivå, men er kompensert med høy vekst og økt innskuddsmargin. Netto ble det tapsført sju millioner kroner, tilsvarende 0,01 prosent av utlån. Risikoen i utlånsporteføljen er svært lav.
Ved inngangen til 2012 er vi fortsatt vitne til gode rammevilkår for husholdningene. Husholdningenes kredittetterspørsel er sterkt knyttet til utviklingen i boligmarkedet. Dette tilsier fortsatt god etterspørsel etter lån. Sterk konkurranse antas å ville resultere i en flat marginutvikling. Et fortsatt moderat rentenivå vil bidra til at gjeldsbetjeningsevnen opprettholdes, og at tap og mislighold vil forbli på et lavt nivå. Vi forventer en noe sterkere utvikling i inntektene fra sparing, forsikring og betalingsformidling som følge av et økende marked.
Privatmarked resultatoversikt , mill kr | 2011 | % av sum innt | 2010 | % av sum innt |
Utlånsbidrag | 215 | 24 % | 324 | 35 % |
Innskuddsbidrag | 296 | 34 % | 216 | 24 % |
Renter av allokert kapital | 29 | 3 % | 11 | 1 % |
Netto renteinntekter | 540 | 61 % | 550 | 60 % |
SpareBank 1 Boligkreditt | 76 | 9 % | 108 | 12 % |
Andre finansieringsinntekter | 4 | 0 % | 2 | 0 % |
Sparing | 52 | 6 % | 49 | 5 % |
Forsikring | 81 | 9 % | 73 | 8 % |
Betalingsformidling | 123 | 14 % | 130 | 14 % |
Inntekter renter og valuta | 6 | 1 % | 2 | 0 % |
Øvrige inntekter | 1 | 0 % | 0 | 0 % |
Andre inntekter | 343 | 39 % | 363 | 40 % |
Sum inntekter | 883 | 100 % | 913 | 100 % |
Driftskostnader * | 603 | 468 | ||
Resultat før tap og skatt | 280 | 445 | ||
Tap utlån/garantier | 7 | 4 | ||
Beregnet skatt | -76 | -124 | ||
Resultat | 196 | 318 | ||
* Inneholder både direkte og fordelte kostnader | ||||
Avkastning på allokert kapital | 21,3 % | 25,5 % |
Bedriftsmarkedsdivisjonen gir råd til bedrifter innen finansiering av investeringer og drift, forsikring av personer og bygg/driftsløsøre, plassering av overskuddslikviditet samt betalingsformidling i innland og utland. Mye av virksomheten skjer i tett samarbeid med SpareBank 1 SMN Markets, SpareBank 1 SMN Finans og SpareBank 1 Factoring. Virksomheten er fysisk lokalisert i hele markedsområdet, hvilket sikrer nærhet til kundene kombinert med tilfredsstillende kompetansemiljøer. Virksomheten er meget kunnskapskrevende og krever kontinuerlig påfyll av kompetanse hos den enkelte medarbeider. Banken har etablert eget læringshus med modulbasert opplæring for samtlige medarbeidere. Praktisk forretningsforståelse og relevant bransjekunnskap prioriteres særskilt.
Banken er IRB-godkjent og benytter IRB grunnleggende metode for å beregne kapitalkrav og kredittrisiko. Dette kombinert med høy bransjekunnskap og lokal kompetanse skal medvirke til at videre vekst i bedriftsmarkedet skjer i tråd med bankens ansvar som regional markedsleder samtidig som eksponert risiko er i overensstemmelse med bankens kredittpolicy.
Fordeling av utlån på næringssektor
Banken betjener rundt 13.200 helkunder, dvs. bedriftskunder, landbrukskunder og kunder innen offentlig sektor. SpareBank1 SMN har en markedsandel på ca 35 prosent innen dette segmentet i regionen. I tillegg betjener banken en rekke delkunder innen forretningsområder som forsikring, kapitalmarked, leasing og factoring. Næringslivet i Trøndelag preges av et stort antall små og mellomstore bedrifter innen ulike bransjer. Denne strukturen gir klare føringer for bankens organisering av bedriftsmarkedsvirksomheten.
SpareBank 1 SMN har høye ambisjoner om å beholde posisjonen som den ledende regionbanken for små og mellomstore bedrifter i Trøndelag og på Nordvestlandet. Denne gruppen får tilbud om kompetansepåfyll via egen PRO-skole der banken i samarbeid med BI Trondheim tilbyr skolering i tema som innovasjon, markedsføring, økonomistyring og ledelse.
SpareBank 1 SMN har bygget opp spesialistkompetanse innen skadeforsikring, kapitalplassering og videreutvikling av tjenestepensjonsløsningene. I tett samspill med bankens bedriftsrådgivere får regionens næringsliv tilgang til profesjonell rådgivning og løsninger tilpasset den enkeltes behov.
Faktainformasjon | 2010 | 2011 |
Utlånsvolum: | 36,4 mrd | 38,7 mrd |
Innskuddsvolum: | 22,7 mrd | 25,3 mrd |
Antall helkunder: | 13.163 | 13.235 |
Antall årsverk: | 172 | 187 |
Egenkapitalavkastningen i Bedriftsmarkedsdivisjonen ble 13,8 prosent i 2011 mot 12,0 prosent i 2010. Bedringen tilskrives hovedsakelig økte inntekter og reduserte tap på utlån. Samlede driftsinntekter i 2011 ble 1069 millioner kroner, en økning på 148 millioner fra året før. Netto renteinntekter har økt med 130 millioner kroner og provisjonsinntektene med 18 millioner. Økningen i netto renteinntekter tilskrives stabil utlånsmargin, økt volum på utlån og innskudd og høye etableringsprovisjoner. Provisjonsinntektene har økt med 18 millioner kroner; dette er hovedsakelig inntekter på valutaforretninger og et resultat av godt samarbeid med bankens marketsdivisjon.
Utsiktene for 2012 er usikre og i høyeste grad påvirket av utviklingen i eurosonen. Dette gjelder spesielt eksportbedrifter som er eksponert mot Europa. Dog er det fortsatt positive forventninger innen maritim industri, offshore, oppdrett og fiskeindustri – næringer hvor SpareBank 1 SMN har økende markedsandel. Banken er fortsatt beredt til å ta nødvendige grep for å møte de utfordringer som eventuelt måtte dukke opp. I tett samarbeid med kundene tilstreber banken å finne løsninger som ivaretar felles interesser under de til enhver tid rådende konjunkturer. Således vil bedriftsmarkedsdivisjonen opprettholde kapasitet og kompetanse slik at banken på lang sikt vil være nær og dyktig med sine finansielle tjenester.
Bedriftsmarked resultatoversikt , mill kr | 2011 | % av sum innt | 2010 | % av sum innt |
Utlånsbidrag | 562 | 53 % | 543 | 59 % |
Innskuddsbidrag | 221 | 21 % | 171 | 19 % |
Renter av allokert kapital | 117 | 11 % | 56 | 6 % |
Netto renteinntekter | 900 | 84 % | 770 | 84 % |
SpareBank 1 Boligkreditt | 2 | 0 % | 3 | 0 % |
Andre finansieringsinntekter | 34 | 3 % | 32 | 3 % |
Sparing | 2 | 0 % | 9 | 1 % |
Forsikring | 25 | 2 % | 24 | 3 % |
Betalingsformidling | 69 | 6 % | 68 | 7 % |
Inntekter renter og valuta | 36 | 3 % | 16 | 2 % |
Øvrige inntekter | 1 | 0 % | 1 | 0 % |
Andre inntekter | 169 | 16 % | 151 | 16 % |
Sum inntekter | 1.069 | 100 % | 921 | 100 % |
Driftskostnader * | 352 | 278 | ||
Resultat før tap og skatt | 717 | 643 | ||
Tap utlån/garantier | 5 | 104 | ||
Beregnet skatt | -199 | -151 | ||
Resultat | 513 | 388 | ||
* Inneholder både direkte og fordelte kostnader | ||||
Avkastning på allokert kapital | 13,8 % | 12,0 % |
SpareBank 1 SMN Markets er et verdipapirforetak organisert som egen divisjon i banken. Virksomheten består av avdelingene Rente/Valuta, Risk, Verdipapirer og Corporate Finance. Divisjonen har risikooperasjoner innen rente/valuta og verdipapirer. All risikoaktivitet utøves fra hovedkontoret i Trondheim, mens aktiviteten ved kontorene i Molde og Ålesund består av kundemeglere som betjener kundebehov primært innen rente- og valutaområdet.
SpareBank 1 SMN Markets har ambisjon om å være det ledende kapitalmarkedsmiljøet i Trøndelag og på Nordvestlandet. Ambisjonen skal nås gjennom kontinuerlig fokus på faglig dyktighet og markedskunnskap. Våre tjenester tar utgangspunkt i å dekke individuelle kundebehov.
Divisjonen har et nært samarbeid med SpareBank 1 Markets i Oslo som bistår med analyse- og oppgjørstjenester innen verdipapirområdet. Vi forventer at det forretningsmessige samarbeidet innenfor egenkapital- og fremmedkapitalområdet vil øke. Innen rente- og valutaområdet er det inngått avtale som skal gi SpareBank 1 Markets mulighet til å bli en betydelig nasjonal aktør i handel med rente- og valutainstrumenter.
Våre kunder domineres av bedrifter lokalisert i Trøndelag og på Nordvestlandet. En majoritet av kundene er å finne blant bankens eksisterende bedriftsmarkedskunder. SpareBank 1 SMN Markets leverer kapitalmarkedstjenester overfor Samarbeidende Sparebanker (Samspar) som for tiden består av 11 sparebanker tilsluttet SpareBank 1-alliansen. Vi opplever økning i antall kunder og ser fortsatt et stort potensial for å styrke divisjonens markedsposisjon.
SpareBank 1 SMN Markets hadde totale inntekter i 2011 på 139 millioner kroner sammenlignet med 93 millioner i 2010. Det har vært høy aktivitet innenfor alle forretningsområdene, og særlig siste halvår 2011 ga betydelig inntektsvekst.
SpareBank 1 SMN Markets styrket staben i alle avdelinger i 2011. Risk har vært egen avdeling i 2011, og vi skal nå evaluere arbeidsdelingen innen rente- og valutaområdet for å søke å oppnå de beste arbeidsprosessene. Vi forventer at samarbeidet med SpareBank 1 Markets og den styrkede bemanningen skal medføre økte inntekter fra alle avdelinger slik at divisjonen samlet i 2012 oppnår høyere inntekter enn i 2011.
SpareBank 1 SMN Markets (mill kr) | 2010 | 2011 |
Valutahandel | 45,2 | 53,8 |
Renteprodukter | 16,5 | 42,2 |
Corporate | 20,0 | 14,6 |
Verdipapirhandel, VPS, andre inntekter | 12,7 | 17,4 |
Investeringer | -1,0 | 11,1 |
Sum inntekter | 93,4 | 139,1 |