Samfunnsansvar (CSR)

Som stor regional bank lever SpareBank 1 SMN i skjebnefelleskap med regionen. Helt siden stiftelsen av banken i 1823 har videreutvikling av samfunnet vi lever i stått sentralt i våre valg og disponeringer. Med lokal kunnskap og nærhet til kundene gjør vi vurderinger som i tillegg til økonomi og risiko baserer seg på et samfunnsperspektiv, og hvor vi arbeider tett med kunder og lokalsamfunn for å utvikle gode virksomheter og gode levevilkår.

Arbeidet med samfunnsspørsmål er integrert i vårt løpende planarbeid. Slik sikrer vi at etikk, miljø og viktige samfunnsspørsmål til en hver tid står på dagsorden Gjennom bankens gavefond har vi i en årrekke tilbakeført midler til regionen vi er en del av. Vi kan nevne stipendier til talenter innen kunst og idrett, støtte til lokale lag og organisasjoner, trivselstiltak i nærmiljøer og bidrag til næringsutvikling i Trøndelag og på Nordvestlandet.

For utviklingen av regionen er det viktig med et aktivt samarbeid mellom forskning, utvikling, utdanning og næringsliv. SpareBank 1 SMN bruker hvert år betydelige ressurser på å stimulere til nyskaping samt å koble industri, næringsliv og kunnskap. Samarbeidet med NTNU og Sintef i Trondheim, iKuben i Molde og Høgskolen i Ålesund er sentralt i dette arbeidet.

Den tredelte bunnlinje

Solid bankdrift skaper fundament for samfunnsansvarlig utvikling. Vi har som grunnlag for vårt arbeid søkt å finne en balanse mellom økonomi, samfunn og miljø. Under hvert tema har vi definert nøkkelområder vi har spesiell oppmerksomhet på og der det er utviklet spesifikke tiltak for hvert område.

Samfunnsansvar

 

Status 2008 – 2012

    2008 2009 2010 2011 2012
Strategi/ økonomi Konsernstrategi Oppdatert Videreført Videreført Videreført   Videreført
Utvikle CSR-strategi Etablert Videreført Videreført Videreført  Videreført
Resultat før skatt (mill) 778 1.147 1.282 1.279   1.355
Forvaltningskapital (mill) 84.670 84.541 97.992 101.455   107.919
Egenkapitalavkastning 11,9 % 16,2 % 14,6 % 12,8 %  11,7%
Kjernekapitaldekning 8,10 % 10,40 % 10,90 % 10,43 %   11,34%
Antall utstedte egenkapitalbevis (mill) 82,41 82,78 102,74 102,76  129,83
Børskurs per 31.12 38,07 45,06 49,89 36,31  34,8
Børsverdi (mill) per 31.12. 1.750 3.749 5.124 3.731   4.518
Direkte avkastning 5,10 % 4,60 % 5,60 % 5,10 %  4,30%
Antall eiere 9.123 9.500 9.654  9.532  9.749
Kjennskap på minst 90 % til bankens etiske regelverk 96 % 96 % 96 % 96 % 96 %
Samfunn/ sosiale forhold Antall årsverk 775 805 793 794 819
Sykefravær 3,84 % 4,22 % 4,00 % 4,00 % 4,60 %
Andel kvinner 51,5 % 51,5 % 51,0 % 52,0 % 51,90 %
Andel kvinner i ledende stillinger 26 % 28 % 28 % 27 % 28,70 %
Gjennomsnittsalder 45 år 45 år 46 år 46 år 46 år
Ansattes tilfredshet (ATI) 75 75 I/T 715* 730*
Avtale om inkluderende arbeidsliv Videreført Videreført Videreført Videreført Videreført
Strategi for livsfasepolitikk Videreført Videreutviklet Videreutviklet Videreført Videreført
Program for lederutvikling Videreført Videreført Videreført Videreført Ikke gjennomført
Antall kontorer 56 56 54 54 51 
Antall kunder 192.000 194.000 194.500 196.500 200.900 
Andel nettbankkunder 54 % 57 % 73 % 81 % 95 % 
Andel elektroniske regningsbetalinger 91 % 92 % 99 % 99 % 99 % 
Andel tildelt kultur 22 % 24 % 22 % 24 % 17 % 
Andel tildelt idrett 16 % 20 % 23 % 23 % 21 % 
Andel tildelt humanitært arbeid 6 % 4 % 6 % 6 % 12 % 
Andel tildelt næringsutvikling 56 % 52 % 43 % 38 % 35 % 
Miljø Innkjøp av papir (tonn) ** 46,5 35,9 39,1 35,7 26,9 
Energiforbruk (kwh) 6.193.000 6.580.000 7.004.400 6.900.500 6.135.000 
Antall flyreiser 3.984 3.585   3.816 3.910 3.524 
Returordning av teknologisk avfall (tonn) 5,30 2,90  3,43  3,40 3,25 
Kildesortering Videreført Vidererført Videreført Videreført Videreført 
Returordning skrivere og tonere Videreført Videreført Videreført Videreført Videreført 
Antall videokonferanserom 3 6 6 8 10 
Strategi/handlingsplan for energi og miljø i nytt hovedkontor Videreført Viderført  Videreført    Viderført Videreført 
Antall kontor sertifisert som Miljøfyrtårn I/T 1 1 2
* Nytt system for organisasjonsanalyse fra 2011
** Reduksjon fra 2011 til 2012 er på 8,8 tonn, først og fremst på grunn av overgang til secure print og økt bruk av elektronisk kommunikasjon

Miljø

Konsernet gjennomfører stadig tiltak som skal bidra til å redusere forbruk av strøm, papir og andre ressurser samt sikre at ressurskrevende reisevirksomhet begrenses. Håndtering av teknologisk avfall og innkjøp av miljøvennlige løsninger har også høy oppmerksomhet. Banken arbeider kontinuerlig for å sikre riktige innkjøp av teknologisk utstyr der vi legger energi og miljøkrav inn som spesifikke vurderingskriterier.

Alt teknologisk utstyr håndteres som spesialavfall noe som sikrer en miljøriktig håndtering av utstyret. Det ble i 2012 returnert 3,25 tonn med teknologisk avfall.  Økt bruk av elektronisk kommunikasjon samt innføring av nye printløsninger har redusert papirforbruket fra 35,7 tonn i 2011 til 26,9 tonn i 2012.

Bruk av teknologiske løsninger øker, noe som stiller større krav til sikkerhet og personvern. Følgende tiltak gjennomføres for å sikre fokus og kompetanse på sikkerhet:

  • jevnlig interne kurs i sikkerhet
  • gjennomført nasjonale sikkerhetsøvelser (katastrofeøvelser)
  • gratis programvare for sikkerhet til våre kunder
  • opplæring av eldre brukere for sikker bruk av nettbank og hvordan de kan bli mer selvhjulpne bankkunder

SpareBank 1 SMN foretok 3524 reiser i løpet av 2012 mot 3910 reiser i 2011. Til tross for økt kundeaktivitet samt bankens engasjement i utvalg og prosjekter i regi av SpareBank 1-alliansen er reiseaktiviteten med fly redusert. Bruk av videokonferanser, telefonkonferanser og digitale verktøy for samhandling og kunnskapsdeling er hovedårsakene til redusert reiseaktivitet.

Meget lavt energiforbruk i nytt hovedkontor

SpareBank 1 SMN flyttet inn i nytt hovedkontor i Trondheim høsten 2010. Vår målsetning for energi og innemiljø var ambisiøs med et mål på energi på 85 kWh per kvm per år for den nye kontordelen. Målsetningen ble med god margin oppfylt allerede første driftsår. Målinger viser at energibruken ligger i gjennomsnitt i underkant av 66 kWh per kvm per år, noe som også er langt under myndighetskravene på 144 kWh per kvm. Ingen andre kontorbygg i Norge kan så langt vise til slike resultater. Sammenlignet med forbruket i det gamle bankbygget som lå over 500 kWh per kvm er innsparing på driftskostnadene betydelige. Årsakene til det lave energiforbruket er mange og sammensatte, men de viktigste enkeltfaktorene er:

  • en godt isolert og tett bygningskropp
  • et svært energieffektivt ventilasjonssystem
  • et sofistikert styrings- og driftoppfølgingssystem
  • organisering av arbeidsplassen og oppfølging fra byggets brukere

Prinsippene fra nytt hovedkontor ble også videreført under bygging av et nytt kontor for SMN i Steinkjer som ble tatt i bruk i mai 2012.

Miljøfyrtårn

SpareBank 1 SMN har valgt sertifisering via Miljøfyrtårn, en nasjonal sertifiseringsordning rettet mot privat og offentlig sektor. Ved utgangen av 2012 er hovedkontoret i Trondheim og kontorene i Ålesund, Stjørdal og Steinkjer sertifisert. Dette innebærer at kontor hvor ca. 500 ansatte har sitt daglige virke, er sertifisert innen områdene arbeidsmiljø, innkjøp/materialbruk, energi, transport, avfall, utslipp og estetikk. I 2013 vil kontorene i Levanger, Namsos, Molde og Verdal bli sertifisert, samtidig som vi starter arbeidet med sertifisering av ti andre kontorer.

Etikk

Konsernets virksomhet er avhengig av tillit fra kunder, offentlige myndigheter og samfunnet for øvrig. SpareBank 1 SMNs ansatte skal kjennetegnes ved at de har en høy etisk standard. Dette innebærer at hver enkelt, i enhver sammenheng der vi identifiseres med bedriften, skal vise en adferd som oppfattes som tillitvekkende, ærlig og redelig og som er i henhold til de normer, regler og lover som gjelder i samfunnet.

SpareBank 1 SMN skal gi saklig og riktig informasjon på en ærlig, redelig og åpen måte om bankens virksomhet og tjenester.

SpareBank 1 SMN har lagt opp til følgende formaliserte og gjentagende gjennomgang av bankens etiske retningslinjer overfor konsernets ansatte, og slik at dette til sammen skal utgjøre det formelle rammeverktøyet for den praktiske adferd hos samtlige av bankens ansatte:

  • de etiske retningslinjene er en del av personalhåndboken, og derav en del av ansettelsesavtalen
  • de etiske retningslinjene gjennomgås, med tilhørende eksempler for alle nyansatte
  • etikk inngår som en obligatorisk modul i bankens elektroniske læringshus og alle ansatte må bestå denne testen
  • etiske retningslinjer er en sentral del av bankens lederutviklingsprogram

Organisasjon og ansatte

SpareBank 1 SMN skal være en attraktiv og inkluderende arbeidsplass for medarbeidere i alle aldersgrupper og livsfaser. Banken legger til rette for at balansen mellom jobb, hjem og fritid oppleves som god for alle medarbeidere. Vi vil også bidra til at våre ansatte opprettholder en god helse, gjennom å stimulere til fysisk aktivitet. Hensikten med dette er en tro på at medarbeidere som har fått tilrettelagt for sine behov yter bedre til beste for seg selv og bedriften.

SpareBank 1 SMN har et forholdsvis lavt sykefravær og vi antar noe av dette kan tilskrives motiverte medarbeidere som har utfordrende og stimulerende oppgaver samtidig som mange holder seg i god fysisk form gjennom ulike former for aktivitet.

Vi har i dag en god balanse mellom kjønn og aldersgrupper. Banken arbeider med å øke andelen kvinner i ledende stillinger. I 2012 var det  28,7 prosent kvinner i ledende stillinger (27 i 2011).

Konsernet har etablert et robust rammeverk på organisasjonsområdet:

  • personalhåndbok, HMS-håndbok, IA-avtale
  • interne avtalefestede utvalg - kontaktutvalg, ansettelsesutvalg, forhandlingsutvalg
  • etiske retningslinjer, rutine for bekymringsmeldinger, rutine for konflikthåndtering
  • lederutviklingsprogram
  • rådgiverskole og læringshus
  • rammeverk for utviklingssamtaler
  • årlig medarbeiderundersøkelse
  • nyansattesamlinger
  • livsfasepolitikk

For å fremme bedre helse, økt motivasjon og trivsel har konsernet etablert prosjektet BedreForm. Prosjektet er en målrettet satsing på å motivere ansatte til å øke sin fysiske aktivitet.

SpareBank 1 SMNs gavearbeid

SpareBank 1 SMNs gavearbeid legger til grunn for sitt arbeid at bankens gaver skal være allmennyttige, det vil si være samfunnsnyttig og komme flest mulig til gode. Gavearbeidet vektlegger at tildelinger skal bidra til å bygge, støtte og utvikle landsdelen. For å kunne skape nye verdier og gjøre landsdelen til et attraktivt sted å bo arbeider vi etter to hovedmodeller:

  • prosessorientert hvor personer, ideer og ressurser bringes sammen for å skape den symbiose som frembringer verdiskaping
  • vi tilfører kapital gjennom gaver til aktivitet som fremmer samfunnsmessige målsettinger

Vi stiller de samme etiske og miljømessige krav til våre samarbeidspartnere som oss selv.  I prosesser og ved tildelinger av noe omfang, etableres skriftlige avtaler for å sikre at våre samfunnsmessige krav blir etterlevd. Våre hovedsatsingsområder er følgende:

Næringsutvikling:

  • innovasjon og nyskaping
  • kompetanseoverføring til regionens næringsliv
  • bidra til å utvikle infrastruktur
  • utvikle entreprenørskap
  • starthjelp ved nyetableringer (såkorn- og venturekapital)

Kultur/idrett:

  • kultur-, idrett-, helse-, miljø-, etikk og humanitære formål
  • særskilt satsing mot barn og ungdom
  • bidra til å styrke regionens identitet og historiske grunnlag basert på Olavstradisjonen (Olavsarven)
  • bidra til å stimulere talenter, ungdom og ildsjeler både innenfor kultur- og idrettsområdet, blant annet gjennom TÆL-stipendet

SpareBank 1 SMNs gavearbeid utbetalte i 2012 nær 65 millioner kroner.

© SpareBank 1 SMN