Hensynet til samfunnet er integrert i alle deler og på alle nivå i vår virksomhet, herunder de momenter som berøres av Regnskapslovens § 3-3 som omhandler menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, sosiale forhold, ytre miljø og bekjempelse av korrupsjon. Slik sikrer vi at etikk, miljø og viktige samfunnsspørsmål til en hver tid står på dagsorden.
Gjennom bankens gavefond har vi i en årrekke tilbakeført midler til regionen vi er en del av. Vi kan nevne stipend til talenter innen kunst og idrett, støtte til lokale lag og organisasjoner, trivselstiltak i nærmiljøer og bidrag til næringsutvikling i Trøndelag og på Nordvestlandet.
I utviklingen av regionen er det viktig med et aktivt samarbeid mellom forskning, utvikling, utdanning og næringsliv. SpareBank 1 SMN bruker hvert år betydelige ressurser på å stimulere til nyskaping samt å koble industri, næringsliv og kunnskap. Samarbeidet med NTNU, NTE, Sintef i Trondheim, iKuben i Molde og Høgskolen i Ålesund er sentralt i dette arbeidet.
Solid bankdrift skaper fundament for samfunnsansvarlig utvikling. Vi søker å finne en god balanse mellom økonomi, samfunn og miljø. Under hvert tema har vi definerte nøkkelområder hvor det er utviklet spesifikke tiltak.
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Strategi/økonomi | ||||||
Konsernstrategi | Oppdatert | Videreført | Videreført | Videreført | Videreført | Videreutviklet |
Utvikle CSR-strategi | Etablert | Videreført | Videreført | Videreført | Videreført | Videreutviklet |
Resultat før skatt (mill) | 778 | 1.147 | 1.282 | 1.279 | 1.355 | 1.758 |
Forvaltningskapital (mill) | 84.670 | 84.541 | 97.992 | 101.455 | 107.919 | 115.630 |
Egenkapitalavkastning | 11,9 % | 16,2 % | 14,6 % | 12,8 % | 11,7% | 13,30 % |
Kjernekapitaldekning | 8,10 % | 10,40 % | 10,90 % | 10,43 % | 11,34% | 13,00 % |
Antall utstedte egenkapitalbevis (mill) | 82,41 | 82,78 | 102,74 | 102,76 | 129,83 | 129,83 |
Børskurs per 31.12 | 38,07 | 45,06 | 49,89 | 36,31 | 34,80 | 55,00 |
Børsverdi (mill) per 31.12. | 1.750 | 3.749 | 5.124 | 3.731 | 4.518 | 7.141 |
Direkte avkastning | 5,10 % | 4,60 % | 5,60 % | 5,10 % | 4,30% | 3,20 % |
Antall eiere | 9.123 | 9.500 | 9.654 | 9.532 | 9.749 | 8.741 |
Kjennskap på minst 90 % til bankens etiske regelverk | 96 % | 96 % | 96 % | 96 % | 96 % | 96 % |
Samfunn/sosiale forhold | ||||||
Antall årsverk | 775 | 805 | 793 | 794 | 819 | 758 |
Sykefravær | 3,84 % | 4,22 % | 4,00 % | 4,00 % | 4,60 % | 4,08 % |
Andel kvinner | 51,5 % | 51,5 % | 51,0 % | 52,0 % | 51,90 % | 51,00 % |
Andel kvinner i ledende stillinger | 26 % | 28 % | 28 % | 27 % | 28,70 % | 31,60 % |
Gjennomsnittsalder | 45 år | 45 år | 46 år | 46 år | 46 år | 46 år |
Ansattes tilfredshet (ATI) | 75 | 75 | I/T | 715* | 730* | 756* |
Avtale om inkluderende arbeidsliv | Videreført | Videreført | Videreført | Videreført | Videreført | Videreført |
Strategi for livsfasepolitikk | Videreført | Videreutviklet | Videreutviklet | Videreført | Videreført | Videreført |
Program for lederutvikling | Videreført | Videreført | Videreført | Videreført | Ikke gjennomført | Ikke gjennomført |
Antall kontorer | 56 | 56 | 54 | 54 | 51 | 50 |
Antall kunder | 192.000 | 194.000 | 194.500 | 196.500 | 200.900 | 201.500 |
Andel nettbankkunder | 54 % | 57 % | 73 % | 81 % | 95 % | 95 % |
Andel elektroniske regningsbetalinger | 91 % | 92 % | 99 % | 99 % | 99 % | 99 % |
Andel tildelt kultur | 22 % | 24 % | 22 % | 24 % | 17 % | 21 % |
Andel tildelt idrett | 16 % | 20 % | 23 % | 23 % | 21 % | 15 % |
Andel tildelt humanitært arbeid | 6 % | 4 % | 6 % | 6 % | 12 % | 5 % |
Andel tildelt næringsutvikling | 56 % | 52 % | 43 % | 38 % | 35 % | 59 % |
Miljø | ||||||
Innkjøp av papir (tonn) ** | 46,50 | 35,90 | 39,10 | 35,70 | 35,76 | 35,80 |
Energiforbruk (kwh) | 6.193.000 | 6.580.000 | 7.004.400 | 6.900.500 | 6.135.000 | 6134 600 |
Antall flyreiser | 3.984 | 3.585 | 3.816 | 3.910 | 3.524 | 3.517 |
Returordning av teknologisk avfall (tonn) | 5,30 | 2,90 | 3,43 | 3,40 | 3,25 | 3,1 |
Kildesortering | Videreført | Vidererført | Videreført | Videreført | Videreført | Videreført |
Returordning skrivere og tonere | Videreført | Videreført | Videreført | Videreført | Videreført | Videreført |
Antall videokonferanserom | 3 | 6 | 6 | 8 | 10 | 10 |
Strategi/handlingsplan for energi og miljø i nytt hovedkontor | Videreført | Viderført | Videreført | Viderført | Videreført | Videreført |
Antall kontor sertifisert som Miljøfyrtårn | I/T | 1 | 1 | 2 | 4 | 4 |
* Nytt system for organisasjonsanalyse fra 2011 |
** Papirforbruket har en svak økning fra 2012 til 2013 pga. økt kundemasse. |
Konsernets virksomhet er avhengig av tillit fra kunder, offentlige myndigheter og samfunnet for øvrig. SpareBank 1 SMNs ansatte skal kjennetegnes ved at de har en høy etisk standard. Dette innebærer at hver enkelt, i enhver sammenheng der vi identifiseres med bedriften, skal vise en adferd som oppfattes som tillitvekkende, ærlig og redelig og som er i henhold til de normer, regler og lover som gjelder i samfunnet.
SpareBank 1 SMN skal gi saklig og riktig informasjon på en ærlig, redelig og åpen måte om bankens virksomhet og tjenester.
SpareBank 1 SMN har lagt opp til følgende formaliserte og gjentagende gjennomgang av bankens etiske retningslinjer overfor konsernets ansatte, og slik at dette til sammen skal utgjøre det formelle rammeverktøyet for den praktiske adferd hos samtlige av bankens ansatte:
SpareBank 1 SMN skal være en attraktiv og inkluderende arbeidsplass for medarbeidere i alle aldersgrupper og livsfaser. Banken legger til rette for at balansen mellom jobb, hjem og fritid oppleves som god for alle medarbeidere. Vi vil også bidra til at våre ansatte opprettholder en god helse gjennom å stimulere til fysisk aktivitet. Hensikten med dette er en tro på at medarbeidere som har fått tilrettelagt for sine behov yter bedre, til beste for seg selv og bedriften.
SpareBank 1 SMN har et forholdsvis lavt sykefravær, 4,08 prosent i 2013, og vi antar noe av dette kan tilskrives motiverte medarbeidere som har utfordrende og stimulerende oppgaver samtidig som mange holder seg i god fysisk form gjennom ulike former for aktivitet.
Vi har en god balanse mellom kjønn og aldersgrupper. Banken arbeider med å øke andelen kvinner i ledende stillinger. Andelen kvinnelige ledere var 31,6 prosent i 2013, mot 28,0 i 2012.
Konsernet har etablert et robust rammeverk på organisasjonsområdet:
For å fremme bedre helse, økt motivasjon og trivsel har konsernet etablert prosjektet BedreForm. Prosjektet er en målrettet satsing på å motivere ansatte til å øke sin fysiske aktivitet.
Korrupsjon defineres som det å gi/tilby eller kreve/motta/akseptere en utilbørlig fordel i anledning stilling, verv eller oppdrag.
Interne misligheter omfatter handlinger hvor en medarbeider, vikar, tillitsvalgt eller medlem av styrende organer i SpareBank 1 SMN bevisst og uberettiget begår handlinger som fører til vinning eller økonomisk fordel for seg selv eller andre. Dette kan foregå på ulike måter eksempelvis ved underslag, tyveri, dokumentfalsk, økonomisk utroskap, bedrageri, salg av informasjon eller tilbakeholdelse av informasjon. Uregelmessigheter kan omfatte overtredelse av gjeldende instrukser, etiske regler, retningslinjer, fullmakter eller avtaler.
Konsernets sanksjonssystem skal sikre ensartede reaksjoner, rapportering, arkivering og oppfølging av kritikkverdige forhold blant ansatte på tvers av konsernet. Målet med sanksjonssystemet er å ha et effektivt regelsett som sikrer etterlevelse av fastsatte handlingsnormer og som samtidig ivaretar medarbeidernes rettssikkerhet.
Varsling av korrupsjon og andre misligheter i en virksomhet betegnes gjerne som whistleblowing. Alle har et samfunnsansvar og bør si ifra om straffbare handlinger. SpareBank 1 SMN har høy bevissthet rundt dette tema og bidrar med forebygging og avdekking av eventuelle tilfeller samt foretar utredninger ved mistanke om misligheter eller uregelmessigheter.
SpareBank 1 SMN arbeider systematisk med å avdekke og bekjempe økonomisk kriminalitet. Kjenn din kunde-prinsippet er i ny hvitvaskingslov utvidet til å omfatte både kjenn din kunde og kjenn din kundes forretning. Det betyr at vi som finansinstitusjon skal kjenne til hvilke transaksjoner det er vanlig for denne kunden å foreta for å kunne avdekke uvanlige/mistenkelige transaksjoner. Kravene til finansinstitusjoner er skjerpet på legitimasjons- og kundekontroll samt registrering av opplysninger om kunden.
Myndigheter, kunder og konkurrenter skal ha tillit til SpareBank 1 SMNs profesjonalitet og redelighet. Gjennom årvåkenhet i alle ledd i organisasjonen gir vi vårt bidrag til at produkter og tjenester ikke utnyttes til gjennomføring av kriminalitet, herunder hvitvasking og terrorfinansiering. Blant annet er vi pålagt å utrede alle mistenkelige transaksjoner. Disse håndteres i eget system og rapporteres etter egne kriterier til Økokrim.
Som rapporteringspliktig finansinstitusjon er SpareBank 1 SMN pålagt å foreta en konkret gjennomgang av risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering knyttet til vår virksomhet. Risikoanalysen revideres årlig. For året 2013 anses risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering mot SpareBank 1 SMN å være på nivå lav/moderat med de rutiner og tiltak banken har etablert. De interne rutinene sikrer at SpareBank 1 SMN oppfyller alle relevante regelverk knyttet til tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering, og alle rutiner er utarbeidet på bakgrunn av en konkret risikobasert gjennomgang av virksomheten.
SpareBank 1 SMN har i henhold til lovverket utpekt en hvitvaskingsansvarlig i konsernledelsen. Daglig sentral utøvelse av funksjonen og tilhørende rapportering skjer i sikkerhetsavdelingen. Banken har for øvrig etablert en egen intern hvitvaskingsgruppe med ansatte fra alle relevante kundesegmenter og fagområder.
Alle medarbeidere skal etter fast intervall gjennomføre obligatorisk e-læring om hvitvasking og terrorfinansiering. I 2013 har 237 medarbeidere gjennomført e-læring. Sikkerhetsavdelingen har gjennomført tolv foredrag for til sammen ca. 300 ansatte som en del av opplæringen for å motvirke ulike former for økonomisk kriminalitet.
Konsernet gjennomfører tiltak som skal bidra til å redusere forbruk av energi, papir og andre ressurser. Videre reduserer vi ressurskrevende reisevirksomhet ved å erstatte reiser med videokonferanser. Håndtering av teknologisk avfall og innkjøp av miljøvennlige løsninger har også høy oppmerksomhet. Banken arbeider kontinuerlig for å sikre riktige innkjøp av teknologisk utstyr der vi legger energi og miljøkrav inn som spesifikke vurderingskriterier. Dette er forankret i en egen innkjøpsveileder og våre handlingsplaner for Miljøfyrtårn.
Alt teknologisk utstyr håndteres som spesialavfall og leveres i en godkjent miljøreturordning. Det ble i 2013 returnert tre tonn teknologisk avfall. Økt bruk av elektroniske arbeidsprosesser, hvorav innføring av nye kopi- og printløsninger har redusert papirforbruket. Bruk av elektroniske arbeidsprosesser øker, noe som stiller større krav til sikkerhet og personvern. Følgende tiltak gjennomføres for å sikre fokus og kompetanse på sikkerhet:
SpareBank 1 SMN foretok 3517 reiser i løpet av 2013 mot 3524 reiser i 2012. Til tross for økt kundeaktivitet samt bankens engasjement i utvalg og prosjekter i regi av SpareBank 1-alliansen, er reiseaktiviteten med fly redusert. Bruk av videokonferanser, telefonkonferanser og digitale verktøy for samhandling og kunnskapsdeling er hovedårsakene til redusert reiseaktivitet. Vi oppfordrer også ansatte til å reise kollektivt eller helst sykle eller gå til og fra arbeid.
SpareBank 1 SMN flyttet inn i nytt hovedkontor høsten 2010. Våre målsetninger for energi og innemiljø var ambisiøse. Målet for energidelen i kontordelen var 85 kWh per kvm per år. Målsetningen ble oppfylt med god margin allerede første driftsår. Energiforbruket på kontordelen har etter tre års drift stabilisert seg på 77 kWh per kvm, noe som er langt under myndighetskravene på 144 kWh per kvm. Innsparingene på driftskostnadene er derfor betydelige. Våren 2012 flyttet vårt kontor på Steinkjer inn i nytt bygg hovedsakelig bygd etter samme energiprinsipper som hovedkontoret. Dette bygget har også et meget lavt energibehov. Årsakene til det lave energiforbruket er mange og sammensatte, men de viktigste faktorene er:
Det arbeides med energireduserende tiltak på alle kontorer som er under miljøsertifisering.
SpareBank 1 SMN har valgt å sertifiseres som Miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn er en nasjonal sertifiseringsordning i privat og offentlig sektor. Vi sertifiseres etter reglene om hovedkontormodell. Ved utgangen av 2013 er hovedkontoret i Trondheim og kontorene i Ålesund, Stjørdal og Steinkjer sertifisert. Våre datterselskap SpareBank 1 Finans Midt-Norge og SpareBank 1 Bilplan er også sertifisert. Dette innebærer at kontorer hvor ca. 600 ansatte har sitt daglige virke er sertifisert innen områdene arbeidsmiljø, innkjøp/materialbruk, energi, transport, avfall, utslipp og estetikk. Kontorene i Verdal, Inderøy og Snåsa er meldt opp til sertifisering i første kvartal 2014. I 2014 fortsetter sertifiseringen av sju kontor og vi starter opp arbeidet med ytterligere 15 kontor. SpareBank 1 SMN er også medlem av Grønt Punkt Norge.
Bidrag til samfunnet skal være allmennyttig og komme flest mulig til gode. Vi legger betydelig vekt på at våre bidrag skal bygge, støtte og utvikle landsdelen. For å kunne skape nye verdier og gjøre landsdelen til et attraktivt sted å bo bidrar vi både med kompetanse og kapital.
Vi stiller de samme etiske og miljømessige krav til våre samarbeidspartnere som oss selv. I prosesser og ved tildelinger av noe omfang, etableres skriftlige avtaler for å sikre at våre samfunnsmessige krav blir etterlevd. Våre hovedsatsingsområder er følgende:
Næringsutvikling:
Kultur/idrett:
SpareBank 1 SMNs gavearbeid utbetalte i 2013 ca 50 millioner kroner til samfunnsnyttig virksomhet.