SpareBank 1 SMN-konsernet har pensjonsordning for sine ansatte som tilfredsstiller kravene om obligatorisk tjenestepensjon. SpareBank 1 SMN hadde tidligere ytelsespensjon som administreres ved egen pensjonskasse, og gir rett til bestemte fremtidige pensjonsytelser fra fylte 67 år. I ordningene inngår også barnepensjon og uførepensjon etter nærmere bestemte regler. Konsernets ytelsesbaserte pensjonsordning sikrer de fleste ansatte en pensjon på 68 prosent av sluttlønn opptil 12 G. Ytelsesordningen ble avviklet med virkning fra 1. januar 2017, og konsernet gikk over på innskuddsordning. Ved overgang til innskuddsbasert pensjonsordning fikk ansatte som var med i ytelsesordningen fripolise på opptjente rettigheter fra ytelsesordningen. Endringen har medført reduksjon i pensjonsforpliktelsen. Dette ble behandlet som en avviklingsgevinst og reduserte pensjonskostnaden i 2016.
Fripoliser forvaltes av pensjonkassen som fra 1.1.2017 er en fripolisekasse. Det er opprettet en rammeavtale mellom SpareBank 1 SMN og pensjonskassen som blant annet omhandler finansiering, kapitalforvaltning mv. På grunn av ansvaret SpareBank 1 SMN fremdeles har, vil fremtidig forpliktelse fortsatt innregnes i regnskapet. Styret i pensjonskassen skal være sammensatt av representanter fra konsernet og deltakere i pensjonsordningene i henhold til vedtektene i pensjonskassen. I tillegg til pensjonsforpliktelsene som dekkes gjennom pensjonskassen, har konsernet udekkede pensjonsforpliktelser som ikke kan dekkes av midlene i de kollektive ordningene. Forpliktelsene gjelder personer som ikke er innmeldt i pensjonskassen, tilleggspensjoner utover 12 G, ordinære førtidspensjoner og førtidspensjoner etter AFP (Avtalefestet pensjon).
Innskuddsbaserte pensjonsordninger innebærer at konsernet ikke gir løfte om fremtidig pensjon av en gitt størrelse, men betaler et årlig tilskudd til de ansattes kollektive pensjonssparing. Den fremtidige pensjonen vil avhenge av størrelsen på tilskuddet og den årlige avkastningen på pensjonssparingen. Konsernet har ingen ytterligere forpliktelser knyttet til levert arbeidsinnsats etter at det årlige innskuddet er betalt. Det er ingen avsetning for påløpte pensjonsforpliktelser i slike ordninger. Innskuddsbaserte pensjonsordninger kostnadsføres direkte. Eventuelle forskuddsbetalte innskudd balanseføres som eiendel (pensjonsmidler) i den grad innskuddet kan refunderes eller redusere fremtidige innbetalinger. Innskuddene er gitt til pensjonsplanen for heltidsansatte, og tilskuddet utgjør fra sju prosent fra 0 - 7,1 G og 15 prosent fra 7,1 - 12 G. Pensjonspremien kostnadsføres når den påløper.
Bank- og finansnæringen har inngått avtale om avtalefestet pensjon (AFP). Ordningen dekker førtidspensjon fra 62 til 67 år. Bankens ansvar er 100 prosent av pensjonen som utbetales mellom 62 og 64 år og 60 prosent av pensjonen som utbetales mellom 65 og 67 år. Opptak av nye pensjonister opphørte med virkning fra 31. desember 2010. Lov om statstilskudd til arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor (AFP-tilskuddsloven) trådte i kraft 19. februar 2010. Arbeidstakere som tar ut AFP med virkningstidspunkt i 2011 eller senere, vil bli gitt ytelser etter den nye ordningen. Ny AFP-ordning utgjør et livsvarig påslag på Folketrygden og kan tas ut fra 62 år. Arbeidstakere tjener årlig opp rett til AFP med 0,314 prosent av pensjonsgivende inntekt opp til 7,1G frem til 62 år. Opptjening i ny ordning beregnes på bakgrunn av arbeidstakerens livsinntekt, slik at alle tidligere arbeidsår innregnes i opptjeningsgrunnlaget.
Den nye AFP-ordningen anses regnskapsmessig å være en ytelsesbasert flerforetaksordning. Dette innebærer at det enkelte foretaket skal regnskapsføre sin proporsjonale andel av ordningens pensjonsforpliktelse, pensjonsmidler og pensjonskostnad. Dersom det ikke foreligger beregninger av de enkelte komponentene i ordningen og et konsistent og pålitelig grunnlag for allokering, regnskapsføres den nye AFP-ordningen som en innskuddsordning. På det nåværende tidspunkt foreligger det ikke slikt grunnlag, og den nye AFP-ordningen regnskapsføres derfor som en innskuddsordning. Regnskapsføring av ny AFP-ordning som ytelsesordning vil først skje når pålitelig måling og allokering kan foretas. Ny ordning skal finansieres ved at Staten dekker 1/3 av pensjonsutgiftene og 2/3 skal dekkes av arbeidsgiverne. Arbeidsgivernes premie skal fastsettes som en prosentandel av lønnsutbetalinger mellom 1G og 7,1G.
I tråd med anbefalingen fra Norsk Regnskapsstiftelse er det i regnskapsåret ikke foretatt avsetning for konsernets reelle AFP-forpliktelse. Dette skyldes at Felleskontoret for LO/NHO så langt ikke har foretatt de nødvendige beregninger.
2023 | 2022 | ||||
Økonomiske forutsetninger | Kostnader | Forpliktelser | Kostnader | Forpliktelser | |
Diskonteringsrente | 3,0 % | 3,2 % | 1,6 % | 3,0 % | |
Forventet avkastning på midlene | 3,0 % | 3,2 % | 1,6 % | 3,0 % | |
Forventet fremtidig lønnsutvikling | 3,25 % | 3,25 % | 2,25 % | 3,25 % | |
Forventet G-regulering | 3,25 % | 3,25 % | 2,25 % | 3,25 % | |
Forventet pensjonsregulering | 0%/2,0% | 0%/2,0% | 0%/2,0% | 0%/2,0% | |
Arbeidsgiveravgift | 19,1 % | 19,1 % | 19,1 % | 19,1 % | |
Forventet frivillig avgang før/etter 50 år | 2/0 % | 2/0 % | 2/0 % | 2/0 % | |
Forventet AFP-uttak fra 62/64 år | 25/50 % | 25/50 % | 25/50 % | 25/50 % | |
Dødelighetstabell | K2013BE | ||||
Uførhet | IR73 |
Morbank | Konsern | |||||||||||||
2022 | 2023 | Netto pensjonsforpliktelse i balansen (mill kr). Finansiell status 1.1 | 2023 | 2022 | ||||||||||
645 | 577 | Nåverdi pensjonsforpliktelse i fondsbaserte ordninger | 577 | 645 | ||||||||||
-701 | -812 | Virkelig verdi av pensjonsmidler | -812 | -701 | ||||||||||
-56 | -235 | Netto pensjonsforpliktelse i balansen før arbeidsgiveravgift | -235 | -56 | ||||||||||
1 | 1 | Arbeidsgiveravgift | 1 | 1 | ||||||||||
-54 | -234 | Netto pensjonsforpliktelse i balansen etter arbeidsgiveravgift | -234 | -54 |
Fordeling av forpliktelsen mellom usikret og sikret pensjonsordning konsern 1.1 | |||||||||||
Konsern | 2023 | 2022 | |||||||||
Sikret | Usikret | Sum | Sikret | Usikret | Sum | ||||||
Nåverdi pensjonsforpliktelse i fondsbaserte ordninger | 572 | 5 | 577 | 639 | 7 | 645 | |||||
Virkelig verdi av pensjonsmidler | -812 | 0 | -812 | -701 | - | -701 | |||||
Netto pensjonsforpliktelse i balansen før arbeidsgiveravgift | -240 | 5 | -235 | -62 | 7 | -56 | |||||
Arbeidsgiveravgift | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | |||||
Netto pensjonsforpliktelse i balansen etter arbeidsgiveravg. | -240 | 6 | -234 | -62 | 8 | -54 |
Morbank | Konsern | |||||||||||||
2022 | 2023 | Periodens pensjonskostnad | 2023 | 2022 | ||||||||||
0 | 0 | Ytelsesbasert pensjon opptjent i perioden | - | 0 | ||||||||||
-1 | -7 | Netto renteinntekt | -7 | -1 | ||||||||||
-1 | -7 | Netto ytelsesbasert pensjonskostnad uten arbeidsgiveravg. | -7 | -1 | ||||||||||
0 | 0 | Periodisert arbeidsgiveravgift | 0 | 0 | ||||||||||
-1 | -7 | Netto resultatført ytelsesbasert pensjonskostnad | -7 | -1 | ||||||||||
9 | 10 | Avtalefestet pensjon, ny ordning | 17 | 16 | ||||||||||
46 | 64 | Innskuddsbasert pensjonskostnad | 107 | 84 | ||||||||||
54 | 67 | Periodens pensjonskostnad | 117 | 99 |
Aktuarielle tap og gevinster ført over andre inntekter og kostnader | 2023 | 2022 | |||||||||||
Usikret | Sikret | Sum | Usikret | Sikret | Sum | ||||||||
Endring diskonteringsrente | - | -13 | -13 | 0 | -111 | -111 | |||||||
Endring i andre forhold DBO | 0 | 11 | 11 | 0 | 65 | 64 | |||||||
Endring i andre forhold pensjonsmidler | - | 29 | 29 | - | -130 | -130 | |||||||
Aktuarielle tap (gevinst) i perioden | 0 | 26 | 27 | -1 | -177 | -177 |
Morbank |
Konsern |
|||||||||||||
2022 | 2023 | Bevegelse i netto pensjonsforpliktelse i balansen | 2023 | 2022 | ||||||||||
-54 | -234 | Netto pensjonsforpliktelse i balansen 1.1 | -234 | -54 | ||||||||||
-177 | 27 | Aktuarmessige tap og gevinster gjennom året | 27 | -177 | ||||||||||
-1 | -7 | Netto resultatført ytelsesbasert pensjonskostnad inkl curtailment/settlement | -7 | -1 | ||||||||||
-1 | -3 | Utbetalinger over drift | -3 | -1 | ||||||||||
-234 | -217 | Netto pensjonsforpliktelse i balansen 31.12 | -217 | -234 | ||||||||||
2022 | 2023 | Finansiell status 31.12 | 2023 | 2022 | ||||||||||
577 | 558 | Pensjonsforpliktelse | 558 | 577 | ||||||||||
-812 | -776 | Verdi av pensjonsmidler | -776 | -812 | ||||||||||
-235 | -217 | Netto pensjonsforpliktelse før arbeidsgiveravgift | -217 | -235 | ||||||||||
1 | 1 | Arbeidsgiveravgift | 1 | 1 | ||||||||||
-234 | -217 | Netto pensjonsforpliktelse etter arbeidsgiveravgift * | -217 | -234 | ||||||||||
* Presenteres brutto i konsernregnskapet. |
Fordeling av finansiell status 31.12 mellom sikret og usikret pensjonsordning konsern | |||||||||||
Konsern | 2023 | 2022 | |||||||||
Sikret | Usikret | Sum | Sikret | Usikret | Sum | ||||||
Pensjonsforpliktelse | 555 | 3 | 558 | 572 | 5 | 577 | |||||
Verdi av pensjonsmidler | -776 | - | -776 | -812 | - | -812 | |||||
Netto pensjonsforpliktelse før arbeidsgiveravgift | -221 | 3 | -217 | -240 | 5 | -235 | |||||
Arbeidsgiveravgift | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | |||||
Netto pensjonsforpliktelse etter arbeidsgiveravgift | -221 | 4 | -217 | -240 | 6 | -234 |
Virkelig verdi av pensjonsforpliktelsen konsern | 2023 | 2022 | ||||||||||||
IB pensjonsforpliktelser (PBO) | 577 | 645 | ||||||||||||
Nåverdi av årets pensjonsopptjening | - | - | ||||||||||||
Utbetaling/utløsning fra ordning | -33 | -32 | ||||||||||||
Rentekostnad på pensjonsforpliktelsen | 17 | 10 | ||||||||||||
Planendring/ avkortning | - | - | ||||||||||||
Aktuariell tap/(gevinst) | -2 | -47 | ||||||||||||
UB pensjonsforpliktelser (PBO) | 558 | 577 |
Virkelig verdi av pensjonsmidlene konsern | 2023 | 2020 |
IB pensjonsmidler | 812 | 701 |
Innbetalinger | 2 | 1 |
Utbetalinger/utløsning fra fond | -33 | -32 |
Forventet avkastning | 24 | 11 |
Planendring/ avkortning | - | - |
Aktuarielle endringer | -29 | 130 |
UB markedsverdi av pensjonsmidler | 776 | 812 |
Sensitivitet konsern | + 1 %-poeng diskonterings- rente |
- 1 %-poeng diskonterings- rente |
+ 1 %-poeng lønns- justering |
- 1 %-poeng lønns- justering |
+ 1 %-poeng pensjons- regulering |
|||||
2023 | ||||||||||
Endring i opptjente pensjonsrettigheter i løpet av året | - | - | - | - | - | |||||
Endring i pensjonsforpliktelse | -58 | 70 | - | - | 72 | |||||
2022 | ||||||||||
Endring i opptjente pensjonsrettigheter i løpet av året | - | - | - | - | - | |||||
Endring i pensjonsforpliktelse | -62 | 76 | - | - | 77 |
Morbank | Konsern | |||
2022 | 2023 | Medlemmer | 2023 | 2022 |
726 | 741 | Antall personer som er med i pensjonsordningen | 741 | 726 |
218 | 230 | herav aktive | 230 | 218 |
508 | 511 | herav pensjonister og uføre | 511 | 508 |
Plassering av pensjonsmidlene i pensjonskassen, prosentvis fordeling | 2023 | 2022 |
Omløpsobligasjoner | 55 % | 38 % |
Pengemarked | 14 % | 21 % |
Aksjer | 25 % | 29 % |
Eiendom | 6 % | 7 % |
Sum | 100 % | 100 % |
Pensjonsordningen er plassert i egen pensjonskasse, som har en langsiktig horisont på forvaltning av kapitalen. Pensjonskassen søker å oppnå en høyest mulig avkastning ved å sette sammen en investeringsportefølje som gir den maksimale risikojusterte avkastningen. Pensjonskassen søker å spre plasseringene på ulike utstedere og aktivaklasser for å redusere den selskaps- og markedspesifikke risikoen. Porteføljen er således sammensatt av aksjeinvesteringer i norske og utenlandske aksjer. Obligasjonsporteføljen er i all hovedsak plassert i norske obligasjoner. Bankinnskudd er plassert norske banker.